MOBIL.sk MOBIL.sk

Night Shift a iné funkcie na zníženie modrého svetla môžu mať presne opačný efekt, ako chcete!
zdroj: wikipedia.org

Night Shift a iné funkcie na zníženie modrého svetla môžu mať presne opačný efekt, ako chcete!

Používate na svojom smartfóne funkciu na filtrovanie modrého svetla, pretože to vraj má mať vplyv na vaše zaspávanie? V skutočnosti to môže mať presne opačný efekt a zaspávať sa vám bude ťažšie.

Doterajšie výskumy, zaoberajúce sa prepojením obrazoviek a spánku hovorili, že modré svetlo nám vo večerných hodinách neprospieva. Modré svetelné spektrum je obsiahnuté v slnečnom svetle, a preto má vplyv na náš biorytmus. Pozeraním do obrazovky sa znižuje tvorma melatonínu, teda hormónu zodpovedného za zaspávanie.

To je dôvod, prečo sa v smartfónoch často objavujú režimy, ktoré majú za úlohu redukovať toto modré svetlo. V iPhonoch to je režim Night Shift, Xiaomi ho označuje ako Režim na čítanie a Samsung ho nazýva jednoducho – Modrý filter. Je ale jedno ako ho nazvete – všetky robia v podstate to isté – otepľujú farby displeja, eliminujú modrú farbu a to najmä vo večerných hodinách, keď sa chystáme spať.

zdroj: apple.com

Nová štúdia vedcov z University of Manchester však prišla s úplne iným zistením a spochybňuje účinnosť všetkých vyššie spomenutých funkcii. Štúdia dokonca naznačuje to, že môžu mať presne opačný efekt, ako by sme si priali.

Vedci pozorovali skupinu myší a vplyv farebného svetla na cirkadiánny rytmus myší. Zistili, že modré farby mali na ich rytmus menší vplyv ako rovnako jasné žlté farby. „Naše zistenia naznačujú, že použitie slabšieho, chladnejšieho svetla večer a jasnejšieho, teplejšieho svetla cez deň, môže byť prospešnejšie,“ hovorí Dr. Tim Brown, vedúci štúdie.

zdroj: needpix.com

Logika za touto štúdiou je jednoduchá. Počas dňa absorbujeme viac žltého svetla kvôli slnku. Naopak, západ slnka, ako aj noc sú farebne ladené skôr do modrej. Navyše, naše telá si modrú spájajú skôr s časom spánku. Znamenalo by to, že režimy na elimináciu modrého svetla by sme mali, naopak, používať skôr cez deň a večer sa modrej farbe nevyhýbať.

V štúdii sa zároveň píše, že omnoho dôležitejšia ako farba svetla, je jeho intenzita. Prospešnejšie ako zapínanie režimu Night Shift by teda mohlo byť zníženie jasu displeja pred spaním. 

Otázka teraz je, čomu máme veriť? Doterajším zisteniam o tom, že eliminovanie modrého svetla pomáha spánku, alebo novej štúdii tvrdiacej opak? Na to sa nedá jednoznačne odpovedať. Rozhodne by ale mohol byť dobrý nápad vyskúšať určité obdobie funkciu na potlačenie modrej pred spaním a určité obdobie ju nevyužívať. Možno sami zistíte, čo vám viac vyhovuje.

Najnovšie z kategórie: Ostatné

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio