MOBIL.sk MOBIL.sk

YouTube sa snaží, aby sme boli ešte viac závislí na jeho videách
zdroj: Picryl

YouTube sa snaží, aby sme boli ešte viac závislí na jeho videách

Hoci sa YouTube snaží obmedziť dosah videí s extrémistickým a konšpiračným obsahom, zároveň mu ideo to, aby sme sa na videách stali ešte závislejší.

Server Technologyreview priniesol pred pár dňami veľmi zaujímavý článok na tému YouTubu a jeho videí. V celom ekosystéme vyhľadávača Google je služba YouTube (tiež vlastnená Googlom) druhým najväčším cieľom internetovej prevádzky a až 70 % videí, ktorými nás kŕmi pochádza z jeho odporúčaných videí. Tie sa pri videách neobjavujú len tak náhodou, ide o cielený výber jeho algoritmov.

Odporúčacie algoritmy sú jedným z najmocnejších nástrojov dnesšnej umelej inteligencie a strojového učenia a ako sme už písali v minulosti, snažia sa nám podsúvať obsah nie podľa našich preferencií, ale taký, ktorý v ľuďoch vzbudzuje vášne, aby nás udržali pri sledovaní videí čo najdlhšie. A tu nastáva problém.

youtube ilustračné
MOBIL.sk

Typ obsahu, ktorý masy fascinuje je veľmi často mystický, neobyčajný, plný emócií a podobne. Poniektorí z vás už tušia, že ide práve o extrémistický a konšpiračný obsah, na základe ktorého sa dokážeme dostať do vlastného vesmíru, keď zrazu na YouTube nesledujeme nič iného, len tieto videá. Ľudia sa tak dostávajú do virtuálnej pasce vlastnej reality, radikalizujú sa a veria nezmyslom (čo je v posledných rokoch stále viac cítiť na spoločnosti ako takej).

YouTube sa zaviazal, že to zmení, ale najnovšie dokumenty z dielne Google hovoria o opaku. Google sa naďalej snaží lepšie zacieliť. Nezávislí odborníci sa zhodujú v tom, že spoločnosť by mala začať skúmať dopad jeho algoritmov na nič netušiacich ľudí. Tí sa radikalizujú, združujú sa do úzkych názorových skupín, ktoré nesú prejavy neznášanlivosti voči iným. Zdrojom ich vedomostí sú videá z YouTube a pritom netušia, že rovnaký vesmír majú aj ich oponenti, ktorí majú v rukách tisíce "dôkazov" v podobe videí.

YouTube síce zvykne robiť rôzne ankety, aby čo to o svojich používateľoch a dopade algoritmov na nich zistil, ale podľa vedcov by mala spoločnosť použiť strojové učenie na zisťovanie týchto informácií. Ankety sú totiž vedomím procesom, kým zhromažďovanie dát skúmaním našich lajkov, výberov, komentárov a záujmom pri používaní YouTube je nevedomou činnosťou, čo v konečnom dôsledku môže dáta YouTube skresliť.

Najnovšie z kategórie: YouTube

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio