MOBIL.sk MOBIL.sk

Prečo sa videá a FB príspevky stávajú virálnymi? Za všetkým je veda a psychológia.
zdroj: flickr.com

Prečo sa videá a FB príspevky stávajú virálnymi? Za všetkým je veda a psychológia.

Denne môžeme na sociálnych sieťach pozorovať stovky príspevkov rôzneho žánru, pričom niektoré z nich zaujmú masy viac než ostatné. Z týchto obrázkov a videí sa potom stáva virál, ktorý sa šíri rýchlosťou blesku. Prečo je tomu tak? Za všetkým je veda a psychológia.

Psychológ Malcom Gladwell sa vo svojej knihe “Bod Zlomu” (angl. Tipping Point) snažil pomenovať faktory, ktoré zapríčiňujú, že sa niečo začne šíriť ako virál. Marketingový profesor Jonah Berger však našiel presnú odpoveď. Jeho výskum “STEPPS” obsahuje 6 bodov, ktoré sú za virálnosť zodpovedné. Tu sú:

Sociálna mena

Na sociálnych sieťach zverejňujeme obsah najmä preto, aby sme boli vnímaní ostatnými. Zároveň však chceme, aby sme boli pozitívne. Zaujíma nás, čo si ľudia o nás myslia a to ovplyvňuje naše online správanie. Aby sme teda boli vnímaní cool, zdieľame obsah (videá, meme, články), ktorí je populárny, aby sme sa dostali do centra pozornosti. Keďže tak koná väčšina ľudí, obsah sa stáva virálnym.

Spúšťače

Sociálna mena ľudí núti zapájať sa, ale čo spôsobí, že sa zapájajú dlhšiu dobu? Predsa spúšťače. Ak si video alebo obrázok ľudia spoja s niečím, čo zažívajú v bežnom živote, majú tendenciu sa k obsahu vracať. Ako príklad spomeniem pieseň od kapely Hex "V piatok podvečer" alebo "Vypic a žic!" od Mafia Corner. Tieto piesne združujú veľkú skupinu ľudí s rovnakým, opakujúcim sa aspektom ich života. Dokonalé.

zdroj: youtube.com

Emócia

Berger vo svojom výskume tiež zdôrazňuje, že dôležité sú emócie. Ľudia sú od prírody sociálne tvory. Túžime sa deliť o názory a byť akceptovaní. Takže, keď narazíme na niečo, čo je zábavné, informatívne alebo skrátka úžasné, musíme to povedať všetkým. Emócia stojí za takmer každým virálnym príspevkom. Kúzla, deti, umenie, domáce zvieratá, bezdomovci, to všetko v ľuďoch vyvoláva emócie. Zahltení emóciami to opäť zdieľame, s cieľom zahliť emóciami aj ostatných.

"Virálnosť sa nerodí, je vyrobená,” hovorí autor výskumu, Jonas Berger.

Verejnosť

Čím je niečo známejšie a populárnejšie, tým je väčšia pravdepodobnosť, že to bude ľudí lákať. Tento jav je tiež známy ako “Sociálny dôkaz”. Ľudia skrátka kopírujú správanie iných. Priznajte sa, koľkokrát ste už klikli na video, ktoré vás vôbec nezaujímalo, len preto, že o ňom rozprávali všetci naokolo?

Praktická hodnota

Užitočné veci sú ďalšou skupinou. Ľudia radi zdieľajú praktické veci, aby sa tak stali praktickými pre ostatných. Tipy na chutné jedlo, zaručené recepty na liečivý domáci sirup proti všetkému, na čo si len spomeniete. Tieto veci zvyšujú pozitívne vnímanie o človeku, ktorý obsah zdieľa, hoci vlastnoručne nevie pripraviť ani praženicu.

Príbehy

Veda ukazuje, že jediným spôsobom, ako prinútiť mozog plne sa sústrediť, je dať mu príbeh. Mozog vypína všetky ostatné vnemy, nerozptyľuje sa a sústredí sa plne na príbeh. Svet miluje príbehy a keď sa spoja s emóciou alebo praktickou hodnotou, určite stoja za zdieľanie, aby sme svoju hodnotu v očiach iným opäť zvýšili.

Najnovšie z kategórie: Lifestyle

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio