MOBIL.sk MOBIL.sk

Smartfóny sú stále drahšie a odborníci vedia prečo. Tu je dôvod!
zdroj: Public Domain Pictures

Smartfóny sú stále drahšie a odborníci vedia prečo. Tu je dôvod!

Asi každý z nás si všimol, že cenovky bežných smartfónov minulý rok prekročili magickú hranicu 1000 eur. Nejde však iba o to, že smartfóny vedia toho viac ako v minulosti. Tak trochu sú zodpovední sami ľudia, tak trochu marketing a tak trochu spoločnosť Apple.

V prvom rade si treba uvedomiť, že trh so smartfónmi sa pomaly ale isto nasycuje a globálne predaje mobilných telefónov klesajú. Kedysi sa totiž mobily používali 2 až 4 roky. Moderná doba si ale žiada moderný prístup, a tak výrobcovia nabehli na bláznivý kolotoč predstavovania noviniek každý rok. Človek si tak kúpi mobil každý rok alebo prinajhoršom každé dva, keď mu vyprší viazanosť.

Rozdiely vo funkciách medzi jednotlivými generáciami už nie sú také zásadné ako v minulosti. Aj minuloročná vlajková loď je stále veľmi výkonná. To spôsobuje menšiu atraktivitu nových mobilov v očiach zákazníkov, čo sa výrobcovia pokúšajú zachraňovať marketingovo.

Novinku si kúpia najmä ľudia, pre ktorých je bytostne dôležité mať najnovší model (geekovia, influenceri, mladí, zabezpečení). A táto skupina na cenu väčšinou vôbec nehľadí. Spoločnosti sú si tohto fenoménu dobre vedomé. Smartfóny sa totiž zároveň stali neoddeliteľnou súčasťou našich životov a pre mnohých ide o najdôležitejší produkt v ich živote.

Pxhere

Všetky tieto faktory spôsobili, že sa boj o zákazníka vyostril a aj čínske spoločnosti, ktoré dovtedy vyrábali lacnejšie kúsky boli nútené začať používať kvalitnejšie komponenty a silnejší marketing, aby dokázali stále rásť aj za hranicou Číny.

Analytik Ben Wood z CCS Insight tvrdí, že priestor na to im poskytla aj spoločnosť Apple, ktorá to pri iPhone X urobila veľmi lišiacky. Apple by nikdy nemohol nastaviť cenu klasických iPhonov tak vysoko, preto jeho ľudia vytvorili niečo špeciálne. Nasadili iPhonu X korunku, dali mu cenovku hodnú trónu a čakali, čo sa stane. Skupina ľudí, ktorú sme spomínali vyššie zareagovala presne podľa očakávaní. Začali nakupovať.

Ostatní výrobcovia teda dostali možnosť na vývoj a výrobu smartfónu utratiť o niekoľko sto eur viac a ich novinky nabité funkciami pritom popri iPhone X pôsobia stále lacno. Odrazilo sa to aj v strednej triede mobilov. Niektorým modelom strednej triedy sa dal krajší dizajn, materiály a funkcie z dovtedajších vlajkových lodí, ale keďže nešlo nič nové a prevratné, stačilo cenu dvihnúť menej a ľudia to zakceptovali. Dostaneš viac, zaplatíš viac.

Veľmi pekne to zhrnula Carolina Milanesi, ktorá sa zaoberá kreatívnou stratégiou. "Tak dlho, ako budú smartfóny našimi každodennými prenosnými výpočtovými zariadeniami, ľudia budú ochotní platiť viac," hovorí. Postarajú sa o to aplikácie, hry, sociálne siete a túžba ľudí po sláve a obdive. Ľudská povaha výrobcom smartfónov evidentne hrá do karát.

Najnovšie z kategórie: Mobily

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio